Rejestracja w BDO – kto powinien to zrobić?

Rejestracja podmiotu na platformie BDO to jeden z obowiązków, które ciążą na wybranych podmiotach działających na terenie naszego kraju. Zaliczamy do nich między innymi: przedstawicieli szeroko pojętej gastronomii (bary, restauracje, cateringi itp.), hotele, platformy e-commerce, firmy budowlane, podmioty sprowadzające pojazdy, punkty demontażu aut, dystrybutorów baterii i akumulatorów, punkty napraw lub sprzedaży sprzętu elektronicznego i wiele, wiele innych. Brak wywiązania się z niego może powodować poważne skutki natury prawnej, jak i finansowej. Chcesz sprawdzić, czy Twoja jednostka również podlega takim wymogom, a także zobaczyć, jak przebiega proces rejestracji do takiej bazy? Wszystkie niezbędne informacje czekają na Ciebie właśnie w tym artykule.

Dowiedz się, czym jest BDO, do czego służy, a przede wszystkim – kto powinien się w nim zarejestrować.

 

BDO – co to jest?

BDO (a właściwie baza danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami) to nowoczesny system stanowiący repozytorium danych pozwalających na przyjmowanie, ewidencję oraz tworzenie sprawozdań dotyczących szeroko pojętej gospodarki odpadami, produktami oraz opakowaniami.

Głównym celem platformy jest zapewnienie jeszcze lepszej kontroli, a co za tym idzie – dbanie o bezpieczne i zgodne z prawem gospodarowanie odpadami.

Organami odpowiedzialnymi za prowadzenie tego rejestru, są marszałkowie poszczególnych województw. Z kolei głównym administratorem – Ministerstwo Środowiska.

 

Dla kogo jest system BDO? Kto powinien się w nim zarejestrować?

Obowiązkowi rejestracji w bazie danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami podlegają podmioty, które wymienia oraz definiuje art. 50 ust. 1 oraz art. 51 ust. 1 ustawy o odpadach. Dotyczy to zatem podmiotów trudniących się takimi działaniami, jak wprowadzanie, odbiór, recykling: odpadów, opakowań, produktów, pojazdów, akumulatorów i baterii.

Zaliczamy do nich firmy zajmujące się sprzedażą detaliczną i hurtową, świadczące usługi gastronomiczne, jak i zakłady produkcyjne zabezpieczające swoje produkty za pomocą opakowań.

 

Kto nie musi rejestrować się w BDO?

Art. 51 ust. 2 ustawy o odpadach zawiera również informacje na temat podmiotów, które nie podlegają takiemu obowiązkowi. Na tej liście znajdują się m.in. osoby fizyczne oraz przedsiębiorcy, którzy używają odpadów na własne potrzeby, rolnicy, a także wiele innych.

 

Chcesz sprawdzić, czy Twój podmiot również musi zarejestrować się w BDO?

Jeśli chcesz zyskać 100-procentową pewność – wystarczy, że skorzystasz z naszej oferty. W ramach wsparcia dokładnie zapoznamy się z specyfiką Twojego przedsiębiorstwa i zweryfikujemy, czy w Twoim przypadku rejestracja w BDO jest konieczna.

Ponadto, na tę okazję powstała specjalna ankieta, która jest dostępna bezpośrednio na stronie bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami. Znajdziesz ją w tym miejscu. Weź pod uwagę, że zawarte w niej pytania, a co za tym idzie – same wyniki ankiety, stanowią jedynie element informacyjny i nie są wiążące, co naturalnie nie może zwalniać z obowiązku rejestracji.

 

Rejestracja w BDO krok po kroku. Jak to zrobić?

Jeśli zdecydujesz się na nasze usługi – odpowiemy za wykonanie wszystkich niezbędnych czynności. A Ty oszczędzisz nie tylko czas, ale przede wszystkim zyskasz pewność, że całość została załatwiona zgodnie z aktualnymi standardami.

Jeżeli preferujesz zrobienie tego “na własną rękę” – w tym miejscu musisz pamiętać, że wpisanie do takiego rejestru odbywa się na dwa różne sposoby.

  • Pierwsza droga odbywa się “z urzędu” – wówczas rejestracji dokonuje marszałek właściwego województwa. Takie podejście dotyczy jednak wybranej grupy podmiotów, które dokładnie definiuje art. 51 ust. 1 ustawy o odpadach.
  • Drugi sposób rejestracji jest już na wyraźny wniosek jednostki, która podlega takiemu obowiązkowi. Aby go złożyć – należy udać się na stronę internetową BDO.

Ważne: takiej rejestracji do BDO należy dokonać jeszcze przed faktycznym rozpoczęciem działalności gospodarczej. Natomiast, jeśli została ona uruchomiona bez złożenia stosownego wniosku – czynność tę należy wykonać natychmiast.

 

Ile kosztuje rejestracja podmiotu w BDO?

Ceny rejestracji w systemie przedstawiają się w następujący sposób: 

  • Dla mikroprzedsiębiorców wynosi ona 100 złotych i należy ją uiszczać podczas pierwszej rejestracji, jak i w każdym kolejnym roku.
  • Dla pozostałych przedsiębiorców jest równa 300 złotych i również musi być wnoszona podczas pierwszej rejestracji oraz w kolejnych latach.

Wspomniane opłaty (rejestrową oraz roczną) trzeba przekazać na rachunek bankowy należący do urzędu marszałkowskiego, który jest właściwy dla miejsca zamieszkania bądź siedziby przedsiębiorstwa.

Tego rodzaju opłaty muszą wnosić między innymi przedsiębiorcy, którzy zajmują się wprowadzaniem sprzętu elektronicznego, pojazdów, baterii, akumulatorów, opon, olejów smarowych, opakowań i produktów w opakowaniach.

 

Chcesz sprawdzić, czy Twoja firma musi zarejestrować się w BDO?

Jeśli nie masz pewności, czy na Twoim podmiocie ciąży taki obowiązek albo zwyczajnie chcesz zdać się na wiedzę i umiejętności doświadczonych specjalistów – skorzystaj z naszych usług.

W ramach naszego wsparcia zajmiemy się kompleksową weryfikacją, czy Twoja firma musi rejestrować się w BDO, a jeśli tak – przeprowadzimy cały proces za Ciebie! Zajmiemy się wszystkimi formalnościami, zapewnimy konsultacje z ekspertami ds. ochrony środowiska. Cały proces potrwa maksymalnie kilka dni i odbędzie się w 100 procentach online.

Kliknij, aby dowiedzieć się więcej i skorzystać z naszych usług – rejestracja w BDO.

 

A może chcesz zaktualizować obecny wpis w bazie?

Pamiętaj, że w naszej ofercie znajdziesz również usługi polegające na aktualizacji oraz wykreśleniu Twojego dotychczasowego wpisu BDO, a nawet takie związane ze sprawozdawczością BDO.